(Communicatie-) vaardigheden oefenen op afstand

Wencke Kieft is coördinator Career Service bij de FNWI. Hier helpt zij studenten met de overgang naar de arbeidsmarkt. Communicatievaardigheden spelen in de cursussen die Wencke verzorgt een belangrijke rol. Voor het oefenen van deze communicatievaardigheden gebruikte Wencke al langer de tools TrainTool en Pitch2Peer (pilot), waarvan de meerwaarde een stuk groter werd toen we overschakelden op onderwijs op afstand.

Onderwijs op afstand

Eén van de cursussen die Wencke begeleidt is Beroepsoriëntatie. In deze mastercursus van drie studiepunten worden handvatten toegereikt waarmee studenten zich kunnen voorbereiden op toekomstige beroepssituaties en zich verder kunnen ontwikkelen tot professional. Normaal gesproken oefenen studenten tijdens werkgroepen met sollicitatievragen en bereiden ze zich voor op een sollicitatiegesprek met Wencke aan het einde van het kwartaal. Doordat het onderwijs op afstand plaats moest vinden is Wencke overgeschakeld naar online oefenmomenten in Pitch2Peer en een online eindgesprek. De contactmomenten die overbleven werden vooral gebruikt voor toelichting op de geplaatste content op Brightspace, het oefenen met feedback geven en alumni aan het woord.

Een andere cursus die Wencke geeft was al volledig online te volgen. Binnen deze cursus wordt veel gebruik gemaakt van video’s die Wencke zelf heeft opgenomen. De clips zijn niet per se bedoeld om kennis over te dragen, maar vooral om een inleiding te geven en contact met studenten te maken. De clips maken de cursus persoonlijker en op deze manier kan Wencke de studenten door de cursus leiden, zonder dat hier 1 op 1 contact voor nodig is. Daarnaast wordt in deze cursus TrainTool gebruikt waarmee studenten zelfstandig kunnen oefenen met hun communicatievaardigheden.

Zelfstandig vaardigheden oefenen met Pitch2Peer en TrainTool

Met het pilotprogramma Pitch2Peer kunnen studenten een pitch van zichzelf opnemen in bepaalde (denkbeeldige) situaties, bijvoorbeeld tijdens een sollicitatie of op netwerkgesprek. Deze pitch laat de student vervolgens door andere studenten reviewen. Ook reviewt de student de pitches van andere studenten. Wencke heeft het zo ingesteld dat studenten pas na het uploaden van de eigen pitch die van medestudenten kunnen zien. Studenten leren op deze manier niet alleen van elkaar, maar ook van zichzelf: het opnemen en jezelf terugkijken is voor veel studenten een drempel, maar volgens Wencke één van de beste oefenmethodes om jezelf te beoordelen.

In TrainTool kunnen studenten oefenen met voorgeprogrammeerde situaties, waarbij zij een video te zien krijgen en hierop kunnen reageren door middel van een eigen video. TrainTool is een geavanceerd programma, waar veel meer mogelijk is dan waar Wencke het nu voor gebruikt, zo denkt ze. Doordat TrainTool werkt met voorgeprogrammeerde modules is de tool wat minder gemakkelijk naar eigen hand te zetten dan Pitch2Peer, maar TrainTool bevat wel een hoop handige modules die direct in te zetten zijn.

De toekomst

Het gebruik van Pitch2Peer is Wencke erg goed bevallen. Doordat studenten nu zelfstandig de vaardigheden oefenen, blijft er in de contactmomenten meer ruimte voor kennisoverdracht en feedback. Ook wanneer onderwijs weer fysiek plaats gaat vinden zou Wencke daarom wel een programma als Pitch2Peer of TrainTool willen blijven gebruiken.
Voor een volgende cursus zou Wencke graag een module ontwerpen binnen TrainTool om met presentatievaardigheden te oefenen. Een belangrijke vaardigheid voor studenten om te ontwikkelen, waarbij het ideaal zou zijn als studenten dit zelfstandig konden oefenen.

Wil jij Wencke helpen met het ontwikkelen van deze module, of wil je meer weten over hoe zij Pitch2Peer en TrainTool inzet? Neem dan contact met haar op per mail.