Een praktische toets op afstand

Toen de universiteit in het derde kwartaal overging naar onderwijs en toetsen op afstand moest Peter Klaren op korte termijn zijn geplande toets voor Statistiek 2 aanpassen. Als afsluiting van de cursus Statistiek 2 maken studenten normaal gesproken een praktische toets. Hierbij laten ze zien dat ze kunnen omgaan met de software, een juiste analyse kunnen doen en de resultaten kunnen interpreteren. Met toetsen op afstand viel het praktische deel van de toets weg en is er geschakeld naar een andere toetsvorm.

Gekozen toetsvorm

De toets had drie opdrachten waarbij de docent bij elke
opdracht een scenario van een biologisch experiment met bijbehorende analyse-output van het statistiekprogramma JASP aanleverde. Studenten moesten vervolgens op basis van deze output vragen beantwoorden en conclusies trekken. Om fraude te voorkomen werden meerkeuze en reproductievragen geschrapt en werden er essayachtige vragen gesteld waarbij het inzicht van de studenten getoetst werd.

De gekozen toetsvorm sluit nog steeds goed aan op de colleges die wel (deels) op de universiteit plaatsvonden. Ook bij een kwantitatief vak als statistiek wordt er inzicht van studenten verwacht. Tijdens de hoor- en werkcolleges is dan ook meermaals benadrukt dat je keuzes kunt maken bij statistiek. Het belangrijkste is dat je de analyse in de biologische context kunt beredeneren. Die speling is er ook in het tentamen. De output is aangeleverd en is statisch, maar de ene student interpreteert de cijfers anders dan de andere student. Zolang er een goede redenatie is, is er veel mogelijk.

Technische inrichting

De toets werd als PDF klaargezet in Brightspace. Studenten noteerden hun antwoorden in hun tekstverwerker om deze vervolgens als PDF te uploaden via Assignments in Brightspace. Studenten kregen 2 uur voor het maken van het tentamen en 15 minuten extra om eventuele technische problemen voor te zijn en hun antwoorden te uploaden. Dit was gekoppeld aan plagiaatcontrole Turnitin, waarbij de ingeleverde opdrachten automatisch worden gecontroleerd op plagiaat van het internet en andere ingeleverde opdrachten.

Gedurende het tentamen was de docent online en voor vragen bereikbaar via email of WhatsApp. Daar is in dit tentamen (ca. 130 studenten) slechts twee keer gebruik van gemaakt.

De tentamens werden ook via Assignments nagekeken. Dit is minder goed bevallen, omdat het scrollen door een document, het maken van aantekeningen, en het plaatsen van scores volgens Peter niet soepel werkt. De volgende keer zullen de tentamens uitgedraaid worden en op papier worden nagekeken.

Leerpunten

Studenten moeten het tentamen achteraf kunnen inzien. Dit is wel een leerpunt geweest. De oplossing die Peter in eerste instantie voor ogen had pakte niet goed uit, hij had het antwoordmodel via  Brightspace voor enkele dagen openbaar gemaakt. Niet alleen zorgt dit ervoor dat de vragen en antwoorden gaan circuleren en hij deze niet kan hergebruiken, studenten leverden ook kritiek op de correctie: deze werd als te streng gezien. Wat studenten echter niet wisten, is dat het antwoordmodel slechts dient als houvast voor een consistente beoordeling voor/door de docent, en tijdens het nakijken bijgesteld en geëvalueerd werd. Dit heeft Peter kunnen uitleggen, maar kostte veel tijd en enkele vervelende correspondenties. In het vervolg zet hij het nakijkformulier zeker niet weer online en zoekt hij naar een andere manier om studenten hun werk te kunnen inzien. Het zal waarschijnlijk uitdraaien op een virtual classroom-sessie met een digitale plenaire bespreking.

Picture of Teaching. Together.
Teaching. Together.

Deze website is mede mogelijk gemaakt door docenten van FNWI, innovators van elk onderwijsinstituut, onderwijsadviseurs, Educational Design & Technology en medewerkers van het Teaching Information Point. Wil je ook bijdragen? Graag!