Eenvoudig testen van wiskundige vaardigheden en feedback geven

Fleur Zeldenrust is hersenwetenschapper en docent bij de opleiding Biologie. Voor haar cursus Mathematics for Biologists in het vierde kwartaal merkte ze dat het niveau van wiskunde erg verschilde per student. Dat is ook niet gek aangezien haar studenten vanuit verschillende richtingen bij de cursus uitkomen. Om het verschil gelijk te trekken maakt Fleur gebruik van de tool Sowiso. Sowiso is een in Nederland ontwikkelde tool die het mogelijk maakt om studenten online hun wiskundige vaardigheden te laten testen en toe te passen en tentamens automatisch nakijkt.

Hoe werkt het?

Voorheen vond er elke week een werkcollege plaats waar de studenten een verplichte diagnostische toets moesten maken. Was de toets voldoende? Dan hoeft de student die week niet meer naar het werkcollege. Door de coronacrisis zijn de werkcolleges online gegeven.

Sowiso kan binnen door de docent gegeven parameters oefeningen genereren. Deze oefeningen bevatten daardoor een oneindig aantal sommen en formules, die door de studenten kunnen worden opgelost. Op deze manier zullen twee studenten nooit dezelfde som krijgen en blijven de opgaven gevarieerd. Als de studenten tijdens de cursus vragen hadden, dan konden zij op vaste tijdstippen terecht in een virtual classroom waar de docent deze vragen beantwoordde. De studenten hadden voor elke diagnostische toets drie kansen om de benodigde 75% juiste score te behalen. De docent kon vervolgens de scores op de toetsen in zien. Fleur stuurde een informerend mailtje naar studenten die de benodigde score niet haalden om te vragen hoe het met ze ging. Op die manier kreeg ze ook inzicht in welke informatie studenten nog van haar nodig hadden en welke studenten minder lekker in hun vel bleken te zitten.

Het tentamen werd ook in Sowiso afgelegd. Ook voor dit tentamen gold dat alle sommen en formules door de tool gegenereerd werden. De vragen, die wel allemaal hetzelfde zijn, alleen dan met andere getallen, kwamen stuk voor stuk uit de diagnostische toetsen. Na overleg had de docent besloten geen proctoring toe te passen tijdens het tentamen. Om plagiaat te voorkomen moesten de studenten de uitwerking van alle sommen digitaal inleveren, om te bewijzen dat ze de opgaven zelf hadden gemaakt en om eventuele fouten in het automatisch nakijken op te sporen. Studenten konden deze automatische beoordeling van Sowiso weer controleren.

De technische inrichting

Studenten kunnen zelf bij Sowiso inloggen met hun ru-account. Sowiso genereert zelf een oneindig aantal sommen, waardoor studenten kunnen blijven oefenen zonder dat de sommen zich herhalen. Daarnaast analyseert Sowiso de opgaven, waardoor studenten direct hun resultaten kunnen zien. Bij het tentamen zien studenten hun resultaten nadat Fleur ze vrijgeeft. Studenten kunnen zelf aangeven als ze vinden dat ze ergens punten hebben gemist bij vragen die door Sowiso fout gerekend waren. Daarnaast controleert Fleur samen met studentassistenten een kwart tot een derde van het tentamen, om vragen die door veel studenten fout zijn gemaakt handmatig even te controleren.

Het effect

Fleur was erg te spreken over de mogelijkheden die Sowiso voor wiskundig onderwijs te bieden heeft en ook de studenten bleken enthousiast over deze manier van onderwijs. Ze heeft prettig samengewerkt met het team van Sowiso, een wiskunde tutor die met middelbare scholieren werkt, een docent die een soortgelijk vak aan de Universiteit van Amsterdam geeft en een collega van de Faculteit der Managementwetenschappen. De interactie tijdens de hoor- en werkcolleges werd wel gemist, dus die komt zodra het weer kan, weer terug.

Zelf aan de slag

Docenten kunnen in Sowiso hun eigen cursus aanmaken en deze vervolgens linken of integreren in Brightspace. Zowel studenten als docenten kunnen inloggen in Sowiso via Surfconext.

Mocht je meer willen weten over Sowiso en hoe je deze tool kan gebruiken? Neem dan contact op met de ondersteuner van jouw faculteit en kijk eens op de website van Sowiso.