Online Team-Based Learning (TBL)

In het vierde kwartaal zou de cursus Medical Embryology voor het eerst gegeven worden met de Team-Based Learning methode. Dit stelt de 160 studenten in staat om in teamverband actief met de stof te leren omgaan. Het implementeren van zo’n nieuwe vorm van is op zichzelf al uitdagend; en nu moest dit ook nog eens online op afstand.

Team-Based Learning

Team-Based Learning is een werkvorm waarin studenten zowel individueel als in teamverband hun opgedane kennis in de praktijk kunnen brengen. Studenten worden in groepen van vijf tot acht studenten ingedeeld, passen hun kennis toe in individuele en gezamenlijke Readiness Assurance Tests (RATs), ontvangen feedback van de docent en werken vervolgens samen aan casussen. Na de casuïstiek-sessie gaan de studenten individueel andere groepen en hun groepsgenoten van peerfeedback voorzien.

Mocht je een uitgebreidere beschrijving van Team-Based Learning willen, dan kan je die hier vinden.

Toepassing in cursus

Het schema voor twee dagen Team-Based Learning

De studenten kregen na de testen voldoende tijd om zich voor te bereiden op de casuïstiek-sessie van de volgende dag. Wanneer de studenten bezig zijn met voorbereiding, bekijkt de docent de resultaten van de RATs. Op basis hiervan geeft de docent extra uitleg in een video die ze aan het einde van de dag deelt met de studenten. Ook geeft de docent, als afsluiter van de dag, een Q&A-sessie in Zoom.

De volgende dag start het TBL-programma weer in Zoom met een casuïstiek-sessie waarin de teams scenario’s bespreken die ze in de praktijk tegen kunnen komen. Het uiteindelijke resultaat van deze sessie wordt in Brightspace Discussions ingeleverd. Studenten uit andere groepen kunnen deze antwoorden dan van opbouwende feedback voorzien. Dit discussiebord zorgde voor veel interactie tussen studenten uit verschillende teams. Sommige studenten waren dermate gedreven, dat ze meer dan het minimum van drie reacties hebben geschreven.

Tot slot werden de studenten gevraagd om peerfeedback over de participatie van hun teamgenoten te schrijven. Deze feedback kon directe invloed op het cijfer hebben.

Resultaat

De docent van de cursus was erg te spreken over het resultaat van dit onderdeel in Team-Based Learning. Volgens Sharon waren studenten aanzienlijk beter voorbereid op het behandelen van de casussen dan de afgelopen jaren. Ook bemerkte zij toegenomen enthousiasme onder de studenten vanwege de nieuwe manier van werken. Een voorbeeld hiervan waren de uitgebreide discussies die na de casuïstiek-sessie in Discussions plaatsvonden.

Het toepassen van Team-Based Learning was een behoorlijke klus, waarbij een aantal experts in het veld hebben geholpen. Veel dank gaat uit naar Esther Diebels, Fanny Huijbregts en vooral Nicole Derks. Sharon is erg tevreden over het uiteindelijke resultaat.

Het hele Team-Based Learning programma volgt een strak schema. Een plenaire sessie diende als kennismaking binnen de gemaakte teams en als een soort test om te kijken hoe de video conferencing in de Virtual Classroom zou werken. Tijdens deze sessie bleek dat de Virtual Classroom onvoldoende Breakout Rooms ondersteunt en is men overgestapt op Zoom.

De iRAT (Individual Readiness Assurance Test) is in Brightspace gezet als een Quiz met multiple choice vragen. De tRAT (Team Readiness Assurance Test) wordt vervolgens in een Breakout Room gemaakt en bevat dezelfde vragen. De studenten maken deze test door gezamenlijk een scratchcard (in de vorm van een SCORM Object) in te vullen die vervolgens hun score berekent. Deze score wordt vervolgens als screenshot ingeleverd als een Assignment.

Voorbeeld van een discussion thread