Zichtbaar blijven met onderwijs op afstand

De cursus Endocrinology vond in zijn geheel op afstand plaats in kwartaal 4. De inhoud en het rooster van de cursus stonden al vast en er is snel geschakeld met (gast)docenten wat zij konden betekenen met het beschikbaar maken van materialen. Elke docent koos voor zijn eigen platform, de één maakte kennisclips, de andere gebruikte handouts van artikelen en weer een ander gebruikte de Virtual Classroom graag.

Voor goede begeleiding en contact met studenten is er gekozen een duidelijke weekstructuur te handhaven. In Brightspace was de cursus volgens een weekoverzicht ingericht en de cursuscontent werd volgens het rooster vrijgegeven. Op die manier werd de cursuscontent voor studenten gedoseerd en was er per week duidelijk wat zij moesten doen. Hierbij was Completion tracking in Brightspace ingeschakeld zodat studenten konden afvinken welke onderdelen zij al afgehandeld of bekeken hadden.

Peter benadrukt het belang van zichtbaar blijven als docent: “Juist bij onderwijs op afstand is het belangrijk om als docent een actieve rol aan te nemen en je niet te verschuilen achter een mailadres.” Voor Peter en zijn collega’s betekende dit dat elke week werd geopend door de docent, waarbij werd aangegeven welke onderwerpen die week aan bod kwamen en wat er van de studenten verwacht werd die week. Aan het eind van elke week werd er een vragenuur gehouden ter afsluiting.

Voorbeeld weekopening:

Gedurende de week konden studenten vragen stellen in discussiefora. Als Peter iets heeft gemerkt van onderwijs op afstand dan is het wel hoe veel meer studenten naar de discussiefora trekken ten opzichte van wanneer er fysiek onderwijs plaatsvindt. Studenten zijn actief in de fora en erg bereid

elkaar te helpen. Zelf bekeek Peter de discussiefora twee keer per dag om de vragen van studenten te beantwoorden, dit kostte hem ongeveer twee uur per cursusdag.

“Als docent is het echt van belang dat je studenten niet laat bungelen. Je moet de discussiefora blijven monitoren en er voor zorgen dat studenten snel respons krijgen.”

Discussions in Brightspace wordt veel gebruikt in de cursus. Er zijn fora per topic aangemaakt. Onder Threads staat hoeveel vragen er zijn gesteld binnen dat topic, onder Posts het totaal aantal berichten (vragen en antwoorden) binnen het topic.

Toetsen op afstand

Tijdens de cursus wordt er geen gebruik gemaakt van een boek, maar studenten maken gedurende de cursus een eigen syllabus. Dit doen zij op basis van al het materiaal dat ze aangereikt krijgen, studenten moeten zelf (h)erkennen wat belangrijk is.

De zelfgemaakte syllabus mag gebruikt worden bij het tentamen. Op die manier is het een open boek tentamen. Het tentamen bestaat uit veel inzichtvragen; vragen die niet gericht zijn op feitenkennis, maar die kennis bekend achten en juist vragen naar een eigen formulering. Studenten kunnen informatie voor het beantwoorden van de vragen dan opzoeken in de syllabus, maar moeten wel het antwoord beredeneren, dat is iets wat je niet uit je hoofd kan leren. De leerdoelen laten zien welk inzicht er van studenten wordt verwacht, waarbij punt 4 over het tentamen gaat:

1. …can describe and annotate the histology of the major human endocrine glands.
  2. …can schematically describe the synthesis and signaling pathways of peptide, steroid and amine hormones.
  3. …can schematically display stimulus-response schemes consisting of the stimuli for hormone release, target cells’ response and feedback of the major human hormone systems.
  4. …can use the histology and schematic displays mentioned under 1, 2 and 3 to explain simple clinical cases (pathologies, diagnostics, and therapies).
  5. … collect and categorise information obtained from different sources (lectures, labs, textbooks, review papers, internet) and write this up in their own words.
  6. …critically read and review colleagues’ written work.

Fraude

Het slagingspercentage lag dit jaar iets lage dan in voorgaande jaren, toch kun je fraude nooit helemaal voorkomen. Je weet niet of studenten andere bronnen dan de syllabus zullen gebruiken. Om fraude te minimaliseren zijn de vragen aangepast. De meerkeuze vragen zijn uit het tentamen gehaald en studenten kregen essayvragen die zij met een getypte tekst moesten beantwoorden. Het zijn moeilijkere vragen waarbij je niet genoeg tijd zou hebben om andere bronnen te raadplegen voor de antwoorden.

Technische inrichting

De toets werd als PDF klaargezet in Brightspace. Studenten noteerden hun antwoorden in hun favoriete tekstverwerker om deze vervolgens als een PDF te uploaden via Assignments in Brightspace. Dit was gekoppeld aan plagiaatcontrole Turnitin, waarbij de ingeleverde opdrachten automatisch worden gecontroleerd op plagiaat van het internet en andere ingeleverde opdrachten

Om de weekstructuur te ondersteunen is er gebruik gemaakt van manuele Completion Tracking in Brightspace. Zo konden de studenten afvinken wat ze voor die week al hadden gedaan.