Een meerdelige casus in een vertakkend scenario

Het docententeam van Strafprocesrecht 1 was op zoek naar een nieuwe invulling van de werkcolleges bij dat vak. Studenten ervaarden de werkcollleges als een reeks losse onderwerpen en de docenten wilden hun studenten tijdens die bijeenkomsten een actievere rol geven.

Samen met het docententeam hebben we daarom een doorlopende casus ontwikkeld rondom de fictieve fruithandelaar Sjaak Vos. Vos importeert tropisch fruit uit Colombia met zijn bedrijf Colombia’s Finest. De politie verdenkt hem ervan meer dan alleen fruit te importeren en stelt een onderzoek in naar zijn handel en wandel.

Gedurende de hele cursus staat de casus Sjaak Vos centraal in de werkcolleges. Iedere week wordt er in Brightspace een nieuwe ‘aflevering’ in het verhaal vrijgegeven, waarin een nieuw aspect van de leerstof uit de hoorcolleges aan bod komt. Van iedere aflevering bestaan twee varianten. De conditional releases zijn zo ingesteld dat ieder groepje in de loop van de cursus een verschillende combinatie van gebeurtenissen krijgt voorgeschoteld.

In Brightspace vinden de studenten levensechte processen verbaal, berichten en e-mails die steeds meer licht op de zaak werpen. Ze moeten zelf op zoek naar wetgeving, uitspraken en andere informatie die ze kunnen gebruiken om Sjaak Vos als zijn advocaat te begeleiden en uiteindelijk te verdedigen in de rechtbank.

Ieder groepje levert op basis van de ontwikkelingen en hun bevindingen daarbij wekelijks een pleitnota in. Omdat het casusverloop per groepje kan verschillen, worden de uitwerkingen en de gemaakte keuzes tijdens de werkgroep besproken en vergeleken. De studenten discussiëren over de verschillende implicaties van die gebeurtenissen en wisselen uit over de stappen die ze als advocaat in deze zaak hebben ondernomen.

Doordat studenten nu actief met elkaar in discussie gaan over de verschillen tussen de scenario’s, elkaar de consequenties van wetgeving en uitspraken uitleggen en hun oplossings-richtingen vergelijken, verschijnen ze beter voorbereid in de werkcolleges en bespreken ze alle aspecten van de leerstof.

LET OP: Op dit project zitten auteursrechten. Deze inhoud mag gebruikt worden, mits een correcte verwijzing gedaan wordt naar Education Design & Technology, Radboud Universiteit Nijmegen.