In de masterspecialisatie Forensische Pedagogiek maken studenten kennis met instellingen in de keten van forensische jeugdzorg. Omdat ze worden opgeleid om in die keten met jongeren te werken, is het belangrijk dat ze eerst ervaren hoe het er daar aan toegaat. Voorheen werd voor dit doel een excursie georganiseerd, maar door een toename van het aantal studenten is dit niet meer haalbaar.
Om toch met een grote groep studenten een rechtszaak met een minderjarige, een gesloten jeugdinstelling en een jeugdgevangenis te kunnen ervaren, hebben we met de docent een virtual reality excursie ontwikkeld. Door 360 graden video’s van deze plekken met een VR-bril te bekijken, krijgen studenten een beeld van de impact van de verschillende settings en hoe het er daar aantoe gaat.
Studenten bekijken de video’s bij de start van de cursus. Na het zien van elke video noteren ze wat hun ervaring is, wat ze hebben gezien en welke vragen het bij hen oproept. Die worden besproken als later in de colleges steeds een bepaalde setting centraal staat. Dan worden ook meer uitgebreide beelden en interviews met cliënten getoond. Die worden gebruikt als casuïstiek bij de opdrachten in de werkgroepen.
Studenten vonden het een meerwaarde dat ze voorafgaand aan de colleges een inkijkje kregen in de praktijk van de forensische jeugdzorg en gaven aan dat de excursie heeft bijgedragen aan hun begrip van de inhoud van de cursus. Sommige studenten hadden last van misselijkheid bij beelden waar de camera teveel bewoog. Deze beelden worden vervangen door nieuwe.
Dit project werd gefinancierd met geld uit de SURF Innovation Challenge en een proeftuin van ICT in het Onderwijs.
LET OP: Op dit project zitten auteursrechten. Deze inhoud mag gebruikt worden, mits een correcte verwijzing gedaan wordt naar Education Design & Technology, Radboud Universiteit Nijmegen.