Ronde tafelsessies waarbij docenten in gesprek gaan over inspirerend onderwijs

De Onderwijsdag van de Radboud Universiteit is een jaarlijkse dag met lezingen, master classes, workshops en demonstraties voor docenten en ondersteuners. De dag is bedoeld om inspiratie op te doen en kennis te delen op het gebied van onderwijs. Om het programma van de editie 2019 compleet te maken vroeg de organisatie ons om een inspirerend slotonderdeel van het programma te bedenken.

In het najaar van 2018 hadden we het boekje Inspirerend Onderwijs gepubliceerd. Daarin interviewden we Radbouddocenten die opvallen door het bijzondere onderwijs dat ze verzorgen. Stuk voor stuk docenten die erin slagen om hun studenten te motiveren om met nieuwsgierigheid en plezier hard te werken aan een eindresultaat waar ze trots op kunnen zijn. Interessante docenten met inspirerende werkvormen, vol bevlogen verhalen. Daar konden we best nog iets extraโ€™s uit halen.

Als spin-off van het boekje hebben we daarom voor de Onderwijsdag een Meet the Makers sessie georganiseerd. In de theaterzaal van de universiteit stonden tien ronde tafels. Aan iedere tafel zat een van de docenten uit het boekje. Bezoekers van de onderwijsdag konden bij deze docenten aanschuiven en met in gesprek gaan en vragen stellen over hun werkvormen. Na 20 minuten was de ronde afgelopen en wisselden de bezoekers van tafel. De drie rondes werden afgesloten met een borrel om nog even rustig verder te praten.

Het boekje Inspirerend Onderwijs is in 2018 verspreid onder alle docenten van de Radboud Universiteit en Radboudumc en is hier gratis te downloaden