tldr; Wij zijn het Educational Design & Technolgy team van de Radboud Universiteit. We bieden docenten ontwerptrajecten op maat en werken in co-creatie met die docenten om motiverend onderwijs te ontwikkelen en te implementeren.

Jules van Horen

Booike During

Marijke Kok

Als Educational Design & Technolgy team doen we ons best koplopers te blijven op het gebied van onderwijsontwikkeling. We nemen de tijd om trends te verkennen en experimenteren graag met nieuwe technologie. Als geuzennaam hebben wij ons daarom ‘Skunkworks’ aangemeten, in navolging van vliegtuigbouwer Lockheed’s Advanced Development Programs. De skunk is ons gezicht geworden en komt terug op allerlei plekken in ons werk.

Onze doelen bepalen onze koers

We willen kansen voor onderwijsverbetering signaleren, met vernieuwende onderwijsconcepten experimenteren en deze ontwikkelen, implementeren en onderzoeken. We willen studenten, docenten en onderwijsondersteuners inspireren, verbinden en professionaliseren op het vlak van onderwijsontwikkeling. We willen een klimaat creëren voor innovatie en kennisdeling waarin studenten en docenten zich gemotiveerd en ondersteund voelen om te investeren in onderwijs.

Onze werkwijze berust op vijf pijlers

Op basis van onze eigen expertises en mede geïnspireerd door de Skunkworks divisie van vliegtuigbouwer Lockheed Martin hebben wij een werkwijze en visie op ondersteuning ontwikkeld. Onze visie op ondersteuning zit helemaal verweven in het model dat we in al onze ontwerptrajecten gebruiken. Dit model bestaat uit vijf pijlers:

1. We innoveren vraaggestuurd
Elk onderwijsontwerp start met een concrete vraag of wens van een docent of opleiding. De producten die we opleveren worden direct toegepast in het onderwijs.

2. We ontwerpen achterstevoren
In ons ontwerpproces staat het doel van het onderwijs en de specifieke context altijd centraal. We besteden relatief veel tijd aan het achterhalen daarvan. We laten ons de kern van de stof uitleggen, bestuderen het onderwijsmateriaal en visualiseren het verhaal dat we daaruit destilleren. Pas als het einddoel duidelijk is beginnen we met het ontwerpen van een passende oplossing.

3. We co-creëren met docenten en studenten
Doordat we expertise op het gebied van onderwijskunde, ontwerp en technologie in huis hebben, kunnen we alle fases van het ontwerpproces van begin tot eind zelf uitvoeren en begeleiden. Daarbij werken we in co-creatie met de docent als inhoudelijk expert en worden we ondersteund door studenten, die als eindgebruiker hun eigen expertise, ervaring en inspiratie inbrengen.

4. We onderzoeken onze producten
Motivatie is voor ons de kern van goed en effectief onderwijs. Alle onderwijsconcepten die we ontwikkelen evalueren we na implementatie met behulp van een vragenlijst, gebaseerd op het ARCS Model of Motivational Design. Verbeteringen voeren we door in het onderwijs. Succesvolle concepten testen we zodra de kans zich voordoet nogmaals in een andere context of bij een andere opleiding.

5. We publiceren en delen onze kennis
Creatief stelen en delen kenmerkt onze manier van werken. We hergebruiken bestaande componenten in een nieuwe context om er iets nieuws mee te ontwerpen dat een eigen betekenis krijgt. Onze resultaten delen we. Zo proberen we zoveel mogelijk docenten te inspireren om hun onderwijs verder te ontwikkelen.

Ons aanbod is veelzijdig maar richt zich op twee onderwerpen

1. Ontwerpen van werkvormen, cursussen en leerlijnen

Regelmatig lopen er bij ons docenten binnen die ondersteuning zoeken bij het vernieuwen van hun cursus. De redenen om te willen vernieuwen zijn even divers als die docenten zelf. De één zoekt meer interactie met studenten tijdens werkcolleges. De ander heeft een cursus overgenomen van een collega en wil een frisse start maken. De volgende wil studenten uitdagen om zich beter voor te bereiden op de bijeenkomsten. Iemand anders heeft een collega een interessante tool zien gebruiken en wil daar zelf ook mee aan de slag. Weer iemand anders is het zat om jaar in jaar uit hetzelfde te doen en heeft zin in een experiment. Naast individuele docenten zien we ook docententeams die samen meerdere cursussen in een leerlijn verzorgen. Behalve het opfrissen van werkvormen gaat het dan vaak om het opnieuw creëren van structuur en herkenbare samenhang in het programma. Ons portfolio op deze website geeft een beeld van wat we binnen de Radboud Universiteit zoal hebben ontwikkeld en bieden een inkijkje in onze werkwijze.

  • Ben je geïnspireerd geraakt om zelf aan de slag te gaan en denk je dat wij je daarbij kunnen helpen? Stuur dan een mailtje naar of kom bij ons langs op Thomas van Aquinostraat 1. We zitten in ruimte 00.36b, direct rechts naast de ingang.

2. Ondersteunen bij de veranderende docentrol

Verschillende vernieuwingen in het onderwijs zijn erop gericht om onderwijs persoonlijker te maken, om de verantwoordelijkheid voor het leerproces meer bij studenten zelf te leggen, of om studenten in (multidisciplinaire) teams samen te laten werken aan realistische projecten. Als je als docent in dat soort onderwijs een meer begeleidende rol gaat vervullen, dan vraagt dat iets anders dan wanneer je een hoor- of werkcollege geeft vanuit een meer instruerende rol.

Want hoe stimuleer je studenten om zelf doelen te stellen en keuzes te maken, individueel of in samenwerking met anderen? Hoe help je studenten om met elkaar afspraken te maken, conflicten op te lossen en feedback uit te wisselen? Hoe zorg je dat studenten met verschillende achtergronden zelfstandig aan de slag kunnen in multidisciplinaire teams?

Afhankelijk van de behoefte en de context kan een aanbod op maat worden samengesteld. Daarbij zijn verschillende vormen mogelijk, zoals een workshop, 1-op-1 begeleidingssessies en teamtrainingen.

  • Wil je zelf op een meer coachende manier les gaan geven, of heb je vragen over ons aanbod? Stuur dan een mailtje naar Marijke Kok of kom bij ons kantoor langs.

Onze inspiratie halen we uit het dagelijks leven

Inspiratie voor onderwijsconcepten halen we uit het testen van tools en bezoeken van conferenties, maar vooral uit observatie van onze directe omgeving: trainingen in de sportschool, tv-programma’s, apps, muzieklessen, games en podcasts. We analyseren welke details onze aandacht trekken, welke elementen ons motiveren om iets te doen of te leren, en vertalen die naar onze ontwerpen. We hebben een molen gevuld met onze eigen inspiratiebronnen en die van enkele docenten en ondersteuners binnen ons netwerk, om onze inspiratie te delen.

Onze kennis delen we op eigen wijze

Naast het ontwerpen van onderwijs besteden we ook veel aandacht aan het verzamelen en delen van inspiratie en mooie voorbeelden. Met publicaties, exposities en andere initiatieven willen we de innovatieve kracht en ideeën van Radboud docenten en ondersteuners voor een breed publiek zichtbaar maken.

In 2018 interviewden we docenten over motiverende werkvormen. De opbrengst daarvan bundelden we in het boekje ‘Inspirerend onderwijs’, dat gratis werd verspreid onder alle docenten van de Radboud Universiteit en het Radboudumc. Het jaar erop, in 2019, hebben we opnieuw docenten geïnterviewd. Nu over de vraag: als je de huidige kaders en beperkingen wegdenkt, hoe zou jouw ideale onderwijs er dan uitzien? Rond deze onderwijsdromen hebben we een expositie ontwikkeld die te bezoeken was tijdens de Radboud Onderwijsdagen in 2020.

In 2022 zijn we onder de vlag van het Teaching and Learning Centre de ‘Special Interest Group for eXtended Reality in Education’ gestart. Een community van ervaringsdeskundigen om kennisuitwisseling en verdere toepassing van XR in het onderwijs te stimuleren. Iedereen met interesse is welkom om zich aan te sluiten.