Eindkwalificaties als ontwerpprincipe voor een e-portfolio

Als spin-off van het ontwerp van het curriculum voor een universitaire lerarenopleiding voor het basisonderwijs, hebben we een ontwerp gemaakt voor de toepassing van een online portfolio dat persoonlijke ontwikkeling op competenties centraal stelt.

Een digitaal voortgangssysteem kan studenten tijdens het verloop van hun studie beter zicht geven op hun voortgang en prestaties ten opzichte van de eindkwalificaties van de opleiding. In het e-portfolio kunnen beoordelingen van studenten uit hun hele studie op een centrale plek worden opgeslagen. De ontwikkeling ten opzichte van de eindkwalificaties kan inzichtelijk worden gemaakt op een persoonlijk dashboard. Daarmee hebben studenten tijdens en aan het eind van hun opleiding een goed beeld van hun sterktes, ontwikkelpunten en het eindniveau dat zij hebben bereikt.

Om het doel en de werking van zo’n portfolio duidelijk te maken hebben we een animatie geproduceerd. Deze animatie is door de Radboud Universiteit gepresenteerd op de D2L London Connection 2018, als input voor de doorontwikkeling van de e-portfolio tool in Brightspace