Gesprekken oefenen en feedbackvragen met Traintool videotraning

Voor de cursus Coaching en Consultancy oefenen studenten met het voeren van een coachgesprek volgens de stappen uit de GROW methodiek. Na oefening in de cursus zetten de studenten de methodiek in bij het voeren van een echt coachgesprek. Om de stappen goed te trainen is het fijn om ze een aantal keer te kunnen oefenen, maar tijdens de cursus is daar beperkt tijd voor.

Om studenten de gelegenheid te bieden om vaker te oefenen hebben we samen met de docent een proeftuin aangevraagd om een module te ontwikkelen in Traintool.

Met Traintool kunnen studenten gesprekken oefenen op hun telefoon of een ander device met een camera. De app speelt steeds een klein stukje van een gesprek af, waarbij studenten videobeelden zien van de persoon met wie ze ‘in gesprek’ zijn. In dit geval ‘meester Kees’, docent op een basisschool. De student ziet meester Kees iets vertellen en moet daar dan op reageren door een vraag te stellen.

De app zorgt ervoor dat de reactie van de student wordt opgenomen met de camera van het device. De student kan zijn eigen reactie terugkijken, en eventueel een nieuwe poging doen, net zo vaak tot hij tevreden is met het resultaat. Daarna ziet hij meester Kees weer reageren en stelt hij de volgende vraag. Het is mogelijk om de opnames te delen met medestudenten, die de opname van feedback kunnen voorzien. Op basis van die feedback kan de student een verbeterde versie van zijn gesprek opnemen, en die laten beoordelen door de docent.

Studenten waren zeer positief over de module en vonden het een goede voorbereiding op het echte gesprek dat ze later in de cursus moesten voeren. Als er meer modules beschikbaar waren geweest om mee te oefenen, dan hadden ze die ook gevolgd.