Meekijken met een pro door registratie van een training met meerdere cameraā€™s

Studenten van Pedagogische Wetenschappen die stage gaan lopen in de gehandicaptenzorg, vinden het in het begin vaak moeilijk om te communiceren met cliƫnten met een verstandelijke beperking. Een deel van die cliƫnten heeft een zeer beperkte taalvaardigheid. Dan kan het best ingewikkeld zijn om een gesprekje te voeren, of om iemand te leren hoe hij zijn kamer moet opruimen.

Om studenten beter voor te bereiden op het werken met deze cliĆ«nten, hebben we een opstelling met twee kleine cameraā€™s bedacht. Daarmee kon de docent zelf eenvoudig een gesprek met een cliĆ«nt filmen. De ene camera filmde de begeleider en de cliĆ«nt recht van voren, zodat studenten hun interactie kunnen zien. De andere camera keek over hun schouders mee op een vel papier met pictogrammen. De begeleider leerde de cliĆ«nt om tijdens het praten die pictogrammen aan te wijzen. Zo kon hij makkelijker de woorden vinden om te vertellen over wat hij die dag had gedaan.

De beelden worden vertoond en besproken tijdens een onderwijsbijeenkomst waarin het werken met deze doelgroep wordt geĆÆntroduceerd. Zo zien studenten de theorie meteen toegepast in de praktijk. De docent heeft nu illustratiemateriaal op maat, waarmee ze kan laten zien dat het ook voor ervaren begeleiders een kwestie blijft van systematisch te werk gaan, fouten maken en opnieuw proberen. Studenten vinden de videoā€™s duidelijk en de docent noemt ze essentieel om studenten goed voor te bereiden op hun stage.

Dit project werd gefinancierd met een proeftuin van ICT in het Onderwijs.

Proeftuinen op de RU

gerelateerd