Dr. Maartje Luijten en Dr. Gabriele Janzen, docenten van o.a. de cursus neuropsychologie binnen pedagogische wetenschappen, wilden studenten helpen om eerder aan de slag te gaan met de grote kennisbasis van het vak en tegelijkertijd meer ruimte maken voor toepassing- (in plaats van vooral kennis-) vragen in het uiteindelijke tentamen.
Wat hebben jullie ontwikkeld?
In ons vak verdiepen studenten zich in acht weken in sneltreinvaart in het functioneren en ontwikkelen van het brein. We wisten dat dit vak echt een uitdaging is voor studenten, dus dachten al langer na over mogelijkheden omĀ meer tussentijdse motivatie en structuur te bieden. We hebben hiervoor het volgende ontwikkeld:
'The whole process stimulated us to think about teaching in alternatives ways'
Dr. Maartje Luijten
Het was wel veel werk, maar de volgende keren gaan we daar de vruchten van plukken. De eerste quiz in Brightpace kostte ons ieder een dag. Daarna werden we er een stuk handiger in en vroeg het ongeveer 2 uur per quiz (zowel vragen als feedback). Daarnaast hebben we zoān 2 dagen geĆÆnvesteerd om na te denken over deze nieuwe opzet van de cursus en om met collegaās en Veerle (TIP Social Science) te brainstormen. Het hele proces heeft ons echt gestimuleerd om anders na te denken over ons onderwijs.