Meer toepassen, minder uitstellen met Brightspace Quizzes

Dr. Maartje Luijten en Dr. Gabriele Janzen, docenten van o.a. de cursus neuropsychologie binnen pedagogische wetenschappen, wilden studenten helpen om eerder aan de slag te gaan met de grote kennisbasis van het vak en tegelijkertijd meer ruimte maken voor toepassing- (in plaats van vooral kennis-) vragen in het uiteindelijke tentamen.

Wat hebben jullie ontwikkeld?

In ons vak verdiepen studenten zich in acht weken in sneltreinvaart in het functioneren en ontwikkelen van het brein. We wisten dat dit vak echt een uitdaging is voor studenten, dus dachten al langer na over mogelijkheden omĀ  meer tussentijdse motivatie en structuur te bieden. We hebben hiervoor het volgende ontwikkeld:

  • Multiple choice quizzes in Brightspace, waarin elke week twee onderwerpen uit de kennisbasis aan bod komen. Je kan alleen door naar de volgende quiz als je minimaal 80% juist hebt beantwoord. Om de cursus te behalen, is ook een 80% score op alle quizzes noodzakelijk.
  • Wekelijkse Q&A-sessies in Zoom waarin studenten al hun vragen kunnen stellen over de twee specifieke thema’s van die week
  • Fora, zowel voor het indienen van Q&A-vragen als voor studenten onderling om te discussiĆ«ren. Tot slot was er een forum voor de laatste vragen voorafgaand aan het tentamen. Voor alle fora golden heldere deadlines voor het indienen van vragen.

'The whole process stimulated us to think about teaching in alternatives ways'

Wat vonden studenten?

Studenten waardeerden de quizzes. In de evaluatie gaven studenten aan dat ze ‘a big help’ waren in het bijhouden van de stof. De Q&A sessies waren voor een deel van de groep ‘a great support’, voor een ander deel waren ze niet nodig. Uiteindelijk heeft 2/3 van de groep op wekelijkse basis de quizzes gemaakt. Ook motiveerde het dat we het stellen van vragen op de fora aan deadlines hadden verbonden. Uiteindelijke behaalde 95% het tentamen.

Wat leerde je als docent?

We hebben veel geleerd, ook over het stellen van de juiste toepassingsvragen in het tentamen. Het was complex om goede inzichts- en toepassingsvragen te maken. Het tentamen bestond nu voor 50% uit kennis en voor 50% uit toepassing/inzicht. Hiervoor waren we als docenten veel aan het zenden. Door deze opzet is er meer interactie ontstaan. Tegelijkertijd was die interactie in Zoom soms lastig te bereiken. We zijn blij dat de quizzes studenten hebben gemotiveerd om eerder aan de slag te gaan.

Zou je het andere docenten aanraden?

Het was wel veel werk, maar de volgende keren gaan we daar de vruchten van plukken. De eerste quiz in Brightpace kostte ons ieder een dag. Daarna werden we er een stuk handiger in en vroeg het ongeveer 2 uur per quiz (zowel vragen als feedback). Daarnaast hebben we zo’n 2 dagen geĆÆnvesteerd om na te denken over deze nieuwe opzet van de cursus en om met collega’s en Veerle (TIP Social Science) te brainstormen. Het hele proces heeft ons echt gestimuleerd om anders na te denken over ons onderwijs.