Annika Boh, coördinator van de talentenprogramma’s van de Rechtenfaculteit, vertelt enthousiast over de inzichten die zij en docent Simon Tans de afgelopen 2,5 jaar hebben opgedaan met Law in Action. Het doel van Law In Action is studenten stimuleren te werken aan vaardigheden die belangrijk zijn voor de praktijk, zoals feedback geven, samenwerken, interviewen en presenteren. Deze vaardigheden komen aan bod door het werken met (gesimuleerde) casussen uit de juridische praktijk, waarbij studenten reflecteren op wat ze leren. De reflecties maken zij aan de hand van Awards in Brightspace. “In het begin vinden de studenten het lastig om te begrijpen wat wij van ze willen. Reflecteren is meestal nieuw en ze vinden het moeilijk.” vertelt Annika. Ze begeleiden de studenten bij het behalen van Awards en hun eerste Award is gekoppeld aan een verplichte opdracht, zodat de studenten snel zien wat de bedoeling is.
De studenten leveren hun werk op Brightspace in, er wordt feedback op gegeven, als het een goede reflectie is dan behalen zij één van de Awards. Met 15 Awards hebben zij voldoende inzichten opgedaan om het programma succesvol af te ronden. Er zijn 20 verschillende Awards te behalen. “Er worden veel verschillende Awards gekozen en behaald, dat is leuk om te zien” beantwoord Annika de vraag of de keuzevrijheid die studenten krijgen ook wordt benut.
"Met de Awards behaal je steeds een onderdeel voor jezelf, wat heel motiverend werkt."
Lieke de Groot - student aan de Radboud Universiteit
Lieke is op bijna driekwart van het programma en heeft 6 awards binnen en wacht nog op feedback van nog eens 4 awards; “De Awards zijn zeer ruim geformuleerd en ze schetsen een kader, hierdoor kan iedereen een Award schrijven zoals die zelf wil. Het is ook fijn om steeds kleine opdrachten te hebben die (gedeeltelijk) bepalend zijn voor Law in Action, in plaats van een eindtoets. Met de Awards behaal je steeds een onderdeel voor jezelf, wat heel motiverend werkt. Ook is het heel fijn dat het geen deadline heeft (op het einde van het programma na), hierdoor kun je veel gerichter een bepaalde Award schrijven als zich een situatie voordoet waar een bepaalde Award bij past.” Naast deze lovende woorden schrijft Lieke kritisch dat duidelijkheid in verwachtingen en goede begeleiding wel essentieel zijn om studenten te laten wennen aan de vrijheid die Awards geven.