Hans van Halteren, docent van het vak ‘Informatiewetenschappen’ bij faculteit Letteren, heeft gewerkt aan een manier om studenten te helpen om de stof van de cursus tijdens het college al goed onder de knie te krijgen, zodat studenten meer weten van het onderwerp tijdens de les en het voorbereiden voor het tentamen makkelijker wordt. Hij liet ons enthousiast de leermodules zien die hij heeft gecreëerd om de studenten te helpen de stof van het vak in klein porties in zich op te nemen en te oefenen.
“Het idee is dat alle informatie, huiswerk en opdrachten in de onderwerpen staan”
Hans van Halteren
De bedoeling van de leermodules is om de studenten zelfstandig de stof van de hoorcolleges door te laten lopen en daar vragen over te beantwoorden. Per periode zijn er 4 onderwerpen en daarvan moeten de leermodules van minstens 3 onderwerpen voor minimaal 80% voltooid zijn. Dit zijn grote leermodules van soms wel meer dan 80 items per onderwerp, waarmee de studenten de manier van vragen stellen en beantwoorden goed onder de knie krijgen.
Elk onderwerp heeft een logische volgorde van het lesmateriaal, maar de student is vrij om zelf de volgorde te bepalen, zolang er genoeg modules voor de deadline af zijn en de student op tijd de module afvinkt. Deze modules afvinken zijn een deel van de tentamenvereisten, het is dus verplicht. Aan het einde van elk onderwerp is er ook nog een tentamenoefening over dat onderwerp. Het tentamen wordt uiteindelijk samengesteld door soortgelijke vragen als in de tentamenoefeningen