Frederik van Dam, docent van het onderdeel tekstanalyse bij het vak Analyse van muziek, tekst en beeld, klopte oorspronkelijk bij ons aan voor hulp bij het ontwikkelen van een multiple choice tentamen, om de belasting van nakijkwerk te reduceren. Toen we echter nader met hem spraken hierover, bleek dat hij eigenlijk vooral een groter deel van de contacttijd wilde kunnen besteden aan het oefenen met het analyseren van teksten en aan het bespreken van stof waar studenten moeite mee hebben. Cerego maakt dat mogelijk.
In het eerste jaar heeft Frederik met hulp van een student-assistent de kernbegrippen van de onderdelen van zijn vak uitgewerkt tot sets in Cerego. Hierbij koos hij in eerste aanleg voor zg. Flash-cards, later voegde hij ook toepassing-items toe aan de sets. Hij liet wekelijks de bij het college horende begrippen beschikbaar stellen voor de deelnemers. Gebruik van Cerego was vrijwillig. De eerste keer gebruikte ongeveer de helft van de studenten de tool tijdens de cursus. De andere helft gebruikte het alleen als voorbereiding op het tentamen. (Het jaar erna lichtte hij uitgebreider het hoe en waarom achter Cerego toe, daardoor nam de deelname sterk toe.)
In het teacher dashboard kon hij zien met welke items meerdere studenten moeite hadden. Dit leverde een beter beeld op van de voorkennis die studenten hadden. De docent speelde daarop in door tijdens het college langer stil te staan bij stof die als moeilijk werd ervaren. Studenten gaven aan dat ze Cerego een goede ondersteuning vonden bij het bestuderen van de stof en het voorbereiden op het tentamen.Β De oefensets blijven beschikbaar voor studenten, zodat ze hun basiskennis makkelijk kunnen opfrissen wanneer ze aan de bachelorscriptie beginnen. Premaster-studenten hebben het daar al voor gebruikt en waren positief.
Update: Frederik is enthousiast over Cerego, en ziet een ambitieuze maar zeer boeiende intensivering voor zich: in zijn versie 2.0 heeft hij de sets omgewerkt van lijsten met begrippen naar een op zichzelf staande digitale course reader. Deze ontwikkeling lichtte hij op de Onderwijsdagen 2021 van de RU toe in een KennisSnack:
Binnen de Letterenfaculteit trekt dit model de aandacht, omdat het in combinatie met Kennisclips een solide basis voor hybride onderwijs onder Corona-regime vormt en bovendien door de zelfstandigheid goed past in de minorenstructuur.