Terug naar portfolio
Project

Een tastbare ervaring bij Neuro-anatomie



Hoe zit dat brein nou in elkaar? Klei het maar 😉


In samenwerking met Ilse Arnoldussen van het RadboudUMC hebben we een innovatief project opgezet om studenten te helpen bij het ontwikkelen van ruimtelijk inzicht in de neuro-anatomie. Het doel was om studenten beter te laten begrijpen hoe de hersenen zijn opgebouwd, iets wat cruciaal is voor hun opleiding maar lastig te visualiseren met traditionele methoden zoals tweedimensionale scans.

 

Het idee ontstond om de studenten de hersenen zelf te laten nabouwen met klei. We ontwikkelden een online instructie met 3D-modellen die stap voor stap de bouw van het kleimodel uitleggen. Deze aanpak bleek erg effectief. Deze instructie werd later ook in het Museum voor Anatomie en Pathologie geïntroduceerd, waar studenten van de Universiteit Twente enthousiast aan de slag gingen met het bouwen van breinmodellen. Dit leidde tot positieve evaluaties van de cursus.


De focus van het project lag op het ontwikkelen van een duidelijke klei-instructie. Gaandeweg het proces werden de leerdoelen geïdentificeerd, evenals welke kennis in welke fase aan bod moest komen. Dit leidde tot de creatie van een begrippenlijst van alle kernen en hersengebieden die studenten uit hun hoofd moesten leren. Op deze manier zat er een onderwijskundig model onder dat de gehele leerervaring ondersteunde.

 

De combinatie van een visuele en haptische leerervaring heeft niet alleen geleid tot een beter begrip van de anatomie, maar ook tot een innovatieve manier van onderwijs die door zowel docenten als studenten zeer gewaardeerd wordt.


LET OP: Op dit project zitten auteursrechten. Deze inhoud mag gebruikt worden, mits een correcte verwijzing gedaan wordt naar Education Design & Technology, Radboud Universiteit Nijmegen.