Terug naar portfolio
Project

Een leerlijn voor de kritische academische student



Binnen de bachelor Taalwetenschap was er de behoefte om te onderzoeken wat een ‘kritische student’ nu precies inhoudt en hoe deze kritische houding gedurende de opleiding terugkomt. Het EDT-team heeft, in samenwerking met het Educational Advice & Teacher Development team, een traject opgezet om een duidelijke leerlijn te creëren die deze ontwikkeling ondersteunt.


We begonnen met een uitgebreide analyse van de huidige vakken en hun cursusdoelen, met als doel te identificeren waar en hoe kritische vaardigheden worden aangeleerd. Dit proces werd ondersteund door een nieuwe curriculum mapping tool, ontwikkeld in het kader van de pilot ‘Een slimmer collegejaar’. Deze tool hielp ons om inzicht te krijgen in de spreiding en balans van kritische vaardigheden door de gehele opleiding heen.


In samenwerking met docenten en studenten hebben we sessies georganiseerd om de definitie van kritische vaardigheden scherp te stellen en om te bepalen waar in het programma deze vaardigheden verder ontwikkeld kunnen worden. Door dit grondige proces hebben we een model kunnen creëren dat niet alleen de huidige staat van de opleiding weergeeft, maar ook concrete stappen biedt voor verdere verbetering en implementatie.


Dankzij deze aanpak kunnen we nu gericht werken aan het versterken van kritische vaardigheden, wat uiteindelijk zal bijdragen aan het opleiden van nog betere academici. We werkten nauw samen met de vraagsteller, boden uitgebreide ondersteuning en voerden veel werk uit voor de docent, inclusief de leerdoelanalyse, zodat de docent zich zoveel mogelijk op zijn eigen werk kon concentreren en EDT de rest op zich nam.


LET OP: Op dit project zitten auteursrechten. Deze inhoud mag gebruikt worden, mits een correcte verwijzing gedaan wordt naar Education Design & Technology, Radboud Universiteit Nijmegen.