Hoe zorg je ervoor dat studenten onderwijs niet alleen passief volgen, maar actief de stof gaan begrijpen én onthouden?
Samen met docent Ilse Arnoldussen van het Radboudumc (afdeling Beeldvorming Anatomie) ontwikkelden we een 'flipped-classroom' onderwijsvorm voor studenten Mondzorgkunde (HAN). Hierin is de kennisoverdracht in videomateriaal ondergebracht, waardoor de contactmomenten vrijkomen voor actief leren en verwerking.
Ter vervanging van de klassieke hoorcolleges zijn er crash courses ontwikkeld die studenten zelfstandig thuis doorlopen ter voorbereiding op de campusbijeenkomsten. Elke crash course bestaat uit een korte themavideo (maximaal 10 minuten), waarin studenten op een hoog tempo de basisstof stap voor stap aangeboden krijgen. De informatiedichtheid van deze crash courses is opzettelijk hoog: studenten voelen dat ze door de grote hoeveelheid informatie moeten zwemmen. Bij de video's horen vragen die oplopen in moeilijkheid: van herkenning tot en met toepassing. Deze vragen dienen als zwemflippers, om ervoor te zorgen dat studenten de informatie gestructureerd en daardoor makkelijker kunnen verwerken. Studenten worden uitgenodigd de video's meerdere malen te bekijken, om met elke herhaling meer vragen goed te kunnen beantwoorden.
Na enkele crash courses is er een contactbijeenkomst waarin de opgedane kennis wordt verdiept aan de hand van creatieve opdrachten, zoals het visualiseren van de opbouw van kraakbeen met strijkkraaltjes of het ontwerpen van een recept om de verschillende stappen in tandontwikkeling te begrijpen. Elke bijeenkomst sluit af met een korte quiz over de stof en een overkoepelende opdracht die studenten verwerken in hun portfolio.
Studenten zijn enthousiast, blijven betrokken en scoren beter op het tentamen. Ilse zag bovendien dat haar hele groep enthousiast in beweging kwam om actief te leren, ongeacht leerstijl of voorkennis. Met als mooi resultaat dat in de afsluitende enquête de studenten de cursus gemiddeld een 7,9 en de implementatie van de crash courses een 8,7 gaven. Ofwel, de combinatie van de korte video’s samen met de vragen ter voorbereiding, interactieve opdrachten ‘in-class’ en creatieve verwerking zorgt voor een actieve en duurzame leerervaring. Voor ons was het een fijne samenwerking waarin onderwijsinhoud, creativiteit en techniek samenkwamen.
LET OP: Op dit project zitten auteursrechten. Deze inhoud mag gebruikt worden, mits een correcte verwijzing gedaan wordt naar Education Design & Technology, Radboud Universiteit Nijmegen.