Formatief toetsen met awards

Studenten van de faculteit Rechtsgeleerdheid kunnen het extra-curriculaire programma Law in Action volgen. In dat programma staat persoonlijke ontwikkeling centraal. De docenten wilden hun studenten daarom niet beoordelen op een einddoel of eindproduct, maar op hun ontwikkeling tijdens de cursus.

Om dat te kunnen doen hebben we met de docenten op basis van de leerdoelen verschillende subdoelen opgesteld, verdeeld over zes categorieën. De leerdoelen komen overeen met verschillende vaardigheden die de studenten op enig moment in de cursus kunnen opdoen en verwerken in een reflectie. Studenten leveren de reflectie in via het Brightspace ePortfolio. De docenten geven feedback op de reflectie en kennen -na een eventuele aanvulling door de student- de award toe die hoort bij het behaalde subdoel. Studenten moeten gedurende de twee jaar die de cursus loopt tenminste 15 van de 20 awards halen, waarvan tenminste 1 uit ieder van de 6 categorieën.

De awards maken voor de studenten zichtbaar hoe ze zich hebben ontwikkeld. Ze kunnen daarbij zelf hun ontwikkelpad vormgeven. Voor de docenten creëren de awards overzicht in hoeverre hun studenten de opdrachten en leerdoelen van de cursus behaald hebben.

Omdat ieder leerdoel is gekoppeld aan een award, is de doelstelling van de cursus noodgedwongen heel scherp uitgewerkt. Dit geeft de studenten richting. Een ander voordeel van de inzet van awards is dat het beoordelen van studenten nu tijdens de cursus en niet pas na afloop plaatsvindt. Het is de bedoeling dat daarmee ook de focus van de studenten verschuift naar het onderwijs zelf, in plaats van naar de eindstreep. Daarmee ligt voor zowel de docenten als de studenten de investering in het leerproces op het optimale moment.