Publicatie over interviews met docenten over motiverende werkvormen

Als het gaat over onderwijsvernieuwing, dan wordt er vaak gekeken naar het nieuwste van het nieuwste. Maar hoewel trends en nieuwe ontwikkelingen absoluut de moeite waard zijn om te volgen, blijft er dan ook een enorme schat aan inspiratie onderbelicht.

Toen ons team in 2018 universiteitsbreed ging werken besloten we om als eerste project voorbeelden te gaan verzamelen van Radbouddocenten die fantastisch onderwijs verzorgen. Docenten die erin slagen om hun studenten te motiveren om met nieuwsgierigheid en plezier hard te werken aan een eindresultaat waar ze trots op kunnen zijn. Inspirerend onderwijs dat helaas vaak verborgen blijft achter de deuren van een collegezaal en een tekstje in de studiegids.

Om die voorbeelden te vinden hebben we op alle faculteiten rondgevraagd. Welke docenten moeten we spreken? Wie vallen er op doordat ze studenten weten te raken met hun onderwijs? Uit de longlist die zo ontstond hebben we daarna volkomen willekeurig veertien docenten benaderd, met als enige criterium dat alle faculteiten vertegenwoordigd moesten zijn.

Het werden veertien bijzondere ontmoetingen waarbij we de docenten uitgebreid hebben geïnterviewd over hun onderwijs. In het boekje Inspirerend Onderwijs delen we hun verhalen. Aan ieder verhaal hebben we onze eigen interpretatie toegevoegd van de elementen die ons zijn opgevallen. Elementen die hun onderwijs in onze ogen zo geslaagd maken.

Het boekje Inspirerend Onderwijs is in 2018 verspreid onder alle docenten van de Radboud Universiteit en Radboudumc en leverde een enorm aantal positieve reacties op.