Toetsing bij self-directed learning

Jij bepaalt hoe je de cursus afsluit. Je schrijft een gepersonaliseerd voorstel voor een eindproduct, onderbouwd met een rubric en een toelichting op zelfgeformuleerde beoordelingscriteria.

Opzet van de toets

Studenten mogen zelf bepalen met wat voor product ze de cursus willen afsluiten. Aan het begin van de cursus bespreekt de docent als voorbeeld verschillende mogelijkheden hiervoor.Iedere student werkt vervolgens een gepersonaliseerd voorstel uit. Dat kan een online magazine, een infographic, een Instagram-story, een kort verhaal, een prentenboek, een productontwerp, of wat dan ook zijn.

Omdat een gestandaardiseerd beoordelingsformulier hier niet goed zou werken, maken studenten onder begeleiding een eigen beoordelingsformulier dat is afgestemd op het specifieke karakter van hun zelfgekozen eindproduct. Studenten worden hierdoor uitgedaagd om zelf na te denken over toets- en beoordelingscriteria in relatie tot hun eigen leerproces.

Uitwerking als online toets

Studenten creëren in hun eigen Brightspace ePortfolio een verzameling van Forms die ze ter evaluatie met de docent delen. De Forms zijn door de docent vooraf gemaakt en geven aan welke minimale informatie vereist is per product, waaronder de beschrijving van de eigen beoordelingscriteria en de eigen beoordeling. De student bundelt deze ingevulde Forms in een Presentation, waaraan ze de algemene Rubric van de docent koppelen. Dit geheel wordt geshared met de docent, die nu gemakkelijke de ingeleverde producten kan beoordelen als een geheel.