Toetsen op afstand, toelichting

Als gevolg van de coronacrisis moeten veel docenten ineens hun bestaande onderwijs omvormen naar online leren en toetsen. Het Team Educational Design & Technology wil docenten daarbij ondersteunen door voorbeelden te delen van onderwijsontwerpen die daarvoor geschikt zijn. 

Twee kernvragen om jezelf te stellen bij het omvormen van je cursus zijn:

  1. Wat is het belangrijkste doel van mijn cursus?
  2. Op welke manieren kan ik zien of dit doel behaald is?

Als deze twee vragen zijn beantwoord heb je veel ruimte om je onderwijs op verschillende manieren in te richten. We hebben gemerkt dat met name de tweede vraag onvrede creëert, omdat de online alternatieven voor een ’klassiek tentamen’ snel in het teken staan van het voorkomen van fraude. Dit gaat in tegen wat veel docenten met hun studenten willen bereiken: een open leerklimaat, gericht op vertrouwen, leren van elkaar en geven van feedback, zodat studenten de kans krijgen om te leren van fouten en zichzelf te ontwikkelen. 

In samenwerking met verschillende docenten hebben wij in dit document voorbeelden verzameld van toetsvormen waarbij in een online variant zo min mogelijk nadruk hoeft te liggen op het voorkomen van fraude en juist het leerproces centraal staat. We hebben daarbij gezocht naar voorbeelden die ook geschikt zijn voor grotere groepen studenten en die relatief gemakkelijk te implementeren zijn. Als je aanvullende voorbeelden wilt delen, dan ontvangen we die graag via: edt@ru.nl