Publicatie over visie, ervaring en werkwijze met 360 video in het onderwijs

Virtual Reality (VR) is een krachtig medium dat de laatste jaren door technologische ontwikkelingen sterk in opkomst is. Het ervaren van beelden met een VR-bril zorgt voor een gevoel van mentale en fysieke aanwezigheid in de situatie die je bekijkt. Door de 360 graden opname kun je om je heen kijken en bepaal je zelf waar je naar kijkt. Dit zorgt voor een realistische en natuurlijke beleving. Alsof je er echt bij bent.

Omdat we wilden onderzoeken hoe de inzet van VR van toegevoegde waarde kan zijn in het onderwijs, schreven we een projectvoorstel voor de SURF Innovation Challenge 2016-2017. Ons voorstel was een van de vijf winnende projecten. Met het toegekende bedrag konden we ons onderzoek uitvoeren. Lees in dit interview door ScienceGuide meer over de opnames die we toen maakten.

We wilden situaties opzoeken waarin we studenten op een relatief eenvoudige manier virtueel mee konden nemen naar een leersituatie. Toepassing van de techniek ligt niet alleen voor de hand binnen de gedragswetenschappen, maar leent zich bijvoorbeeld ook voor lerarenopleidingen, juridische opleidingen, medische opleidingen en andere studies waar observeren in een complexe of moeilijk toegankelijke situatie een bijdrage levert aan het leerproces van de student.

De resultaten van ons onderzoek hebben we gepubliceerd in het boekje 360 graden video in het onderwijs – maak het nu mee. In dit boekje lichten wij onze werkwijze toe en beschrijven we de situaties waarin 360 graden video didactische voordelen kan bieden ten opzichte van bestaande onderwijsmiddelen. Daarnaast beschrijven we het opnameproces en de technische aspecten waarmee rekening gehouden moet worden. Door de snelle technologische ontwikkelingen is een deel van de beschreven techniek inmiddels achterhaald. Updates over huidige ontwikkelingen publiceren we in de showcase betreft VR, AR & XR.

Het boekje 360 graden video in het onderwijs, dat is gepubliceerd in 2017 en ondertussen verouderde technische informatie bevat, levert nog altijd nieuwe contacten op die met ons mee pionieren in het ontwikkelen van VR toepassingen voor het onderwijs.